Golden Temple, Amritsar, India – drumul spre Templu (1)

Aflat la granita cu Pakistanul, orasul Amritsar e capitala statului Punjab

Am ajuns la Amritsar seara dupa o calatorie infernala cu un avion apartinand Air India. O calatorie care nu credeam ca se mai termina odata….. In conditi normale, bineinteles! Decolasem din Delhi pe o vreme mizerabila si comandantul ne-a atentionat ca o sa trecem printr-o zona de turbulente. Sfarsit de sezon ploios. Interiorul aeronavei avea un aspect deplorabil. Neingrijit. Vechi. Spatarul scaunului  pe care am stat nu putea fi reglat in pozitia verticala. Se lasa pe spate. La decolare stuardeza, imbracata intr-un sari in culorile companiei aviatice imi face semn sa-l ridic. Nu am reusit. Nu a reusit nici ea. Asa ca  l-am sustinut eu pe el, nu el pe mine, in timpul ridicarii de la sol. Cotiera din stanga era cazuta si ea. Trebuia ridicata. Moralul meu la fel. Incep turbulentele. Parca mergeam cu o bicicleta pe aratura.  Suntem serviti in graba cu niste dulciuri si bauturi racoritore cu gust de chimicale. Nu ma risc. M-am riscat destul urcand la bord. Stuardezele iau si ele loc fixandu si centurile de siguranta. La un moment dat din tavan incep sa iasa vapori printr-o duza. In primul moment cred ca e fum. Inchid ochii. Trag disperat de cotiera cazuta, agatandu-ma de ea ca inecatul de pai. Pierd notiunea timpului …..In sfarsit vorbeste capitanul. Ne apropiem de destinatie unde vremea e buna. In curand aterizam. Ma uit prin hublou la luminile orasului care se intrevad din ce in ce mai distinct. Reperez si templul, scaldat intr-o aura de lumina. Un val de bucurie imi inunda sufletul. Am ajuns.

Cobor  din avion. Sunt alb ca varul. Caut o toaleta.  Astept bagajele. Cuplul de spanioli fumeza tigara dupa tigara. Convenim sa luam in sharing un taxi. I-l platim in avans la un ghiseu din interiorul aeroportului, asta ca sa respectam indicatiile din ghidurile turistice. Pentru evitarea tepelor.  Cel de la ghiseu ne tepuieste cu siguranta, ca platim destul de mult. Intreb daca am ajuns cumva la New York si nu stiu eu. Ma stramb la el. Ii spun ca vin din Romanica. Estul vitregit al Europei. Face o reducere de 50 de rupii. Un rahat. Accept. Sunt fericit, gandindu-ma prin ce am trecut in ultimele 2 ore. De ce sa nu fie omul de dincolo de sticla ghiseului fericit si el la randul lui. Spaniolii ma accepta pe pozitia de lider. Vad ca sunt in elemental meu. Engleza mea e ceva mai cursiva. Ei nu sunt la prima vizita in India asa ca cunosc mentalitatea locala. Sunt mai tot timpul suspiciosi. Iesim cu ochii focusati pe numerele masinilor in cautarea taxiului arvunit. O multime de tipi cu turbane multicolore se reped spre noi precum turcii la Rovine. Mai sa fie! Dar chiar par a fi coborati din filmele maestrului Sergiu Nicolaescu. Spaniolii ma imping in fata pe post de scut. Ma trezesc din mers.   Aplic  tactica limbii romane. Cand sunt plecat departe de casa si doresc sa fiu lasat in pace incep sa vorbesc neconditionat si fara pause in limba materna. Incep sa agit si foaia cu numarul. Gasim masina. Arata mai bine ca avionul. Asta e un semn bun. Facem ceva pana in oras. Poate ca cel de la ghiseu nu a fost chiar nesimtit. Ajungem in zona templului. E noapte de-a binelea. Soferul ne lasa langa niste cladiri darapanate si ne indruma spre un gang in care doua hoteluri isi au intrarea. Alegem Sarovar Plaza. Nu va ganditi ca era vreo piata prin zona, dar hotelul arata bine. Cer sa vad o camera. E Ok. Spaniolii baga si ei capul. Incepem negocierea. Stabilim pretul pe camera. Spaniolii accepta. Dupa aia incerc inca un discount pentru mine ca ocup o dubla in regim de single. Merge si asta . Batem palma. Ma instalez. Fac dus . Dupa o ora ies in holul hotelului sa ma intalnesc cu  spaniolii pentru a gasi un local pentru cina.   Iesim la plimbare. In zona templului o multime de pelerini si-au facut culcusuri si dorm pe trotuar. Tot felul de tonete improvizate, unele cu cate un bec agatat, alimentat cu curent direct de pe stalp. Cumpar un porumb copt pe marginea drumului. Singurul lucru  digerabil din seara cu pricina , fiindca din ce ni s-a servit la restaurant nu am mancat mai nimic. Ajungem inevitabil din nou la intrarea in spatiul templului. Imi afirm optiunea de a da un tur rapid de recunoastere. Spaniolii raman la intrare sa fumeze o tigara. Am observat ca sunt dotati cu o mica cutie de plastic in care strang mucurile de tigara. Nu le arunca pe jos, desi  tot trotuarul e o pubela plina de ambalaje aruncate la intamplare. Nici la cos nu le arunca pentru simplul fapt ca acestea nu exista . In spatiul templului se intra descult, asa ca imi las papucii la garderoba, iar capatana trebuie neaparat acoperita, asa ca imi intorc pe spate cozorocul sepcii asa cum fac rapperii si trec de garzi. Templul, o cladire de forma paralelipipedica, poleita in intregime cu aur se afla in mijlocul unui mic lac  artificial. Zeci de pelerini dorm pe jos. Ma impresioneaza masa aia de trupuri intinse pe marmura alba. Strabat si “puntea spre templul propriu-zis. Langa templu un grup de femei frecau de zor, dind luciu unor vase aurii de cult. Observ ca spatiul e curat in contrast cu strazile din vecinatate. Ma intorc la hotel. Urmeaza un somn binevenit dupa doua zile de “alergatura” intre Tirgu Jiu si Amritsar, via Bucuresti, Frankfurt, New Delhi… Atat pentru azi…Mai vorbim.

golden temple seara

Picture 006

Interiorul restaurantului unde eu am incercat sa mananc. Locul unde spaniolii s-au ospatat de-a dreptul.

golden temple 2 seara



Picture 001

Asta era privelistea la iesirea din Sarovar Plaza.

Leave a Reply

