Iarna la Instambul

In ghidurile turistice scrie ca In Istambul iarna ninge foarte rar. Eu am prins anul acesta in ianuarie o zi din asta cu ninsoare, dar si  un vant geros  in acelas timp. O vreme din aceea in care e bine sa stai in casa. Asta dupa ce cu o zi inainte era o vreme primavaratica si imi faceam probleme ca m-am imbracat inadecvat cu o haina prea groasa. Mi-a placut ca vanzatorii ambulanti de pe strada isi adaptau imediat oferta dupa vremea de afara. Daca cu o zi inainte vindeau esarfe, umbrele in ziua cu pricina vindeau deja manusi si niste chestii care iti protejeaza urechile de frig. Nu stiu cum se numesc exact, dar par practice. Ma asteptam sa fie mai agresivi. In rest  la tot pasul  gasesti de vanzare ceai, castane coapte, kebab, iar langa obiectivele turistice si tot felul de suveniruri. Chiar si vanzatorii din magazinele pentru turisti pareau destul de sictiriti. Intr-un singur loc, undeva la intrarea spre Topkapi cineva mi-a oferit un ceai. De negociat destul de greu. In zona intrarii la Moscheea Albastra un comerciant dintr-un magazin de suveniruri mi-a aratat iesirea cand am incercat sa ma tocmesc la pret. Ciudat, in conditiile in care si la Londra am reusit sa obtin un discount, cumparand ceva. Pentru o perioada de extrasezon erau destui turisti in zona Sultanahmet. Cred ca vara e imbulzela la propriu. Iarna e un anotimp in care poti sa observi mai pe indelete localnicii si tabieturile lor. Ce mi-a placut:

1. Traversarea cu vaporul a Bosforului. Desi era frig am stat de fiecare data pe banchetele din zona exterioara a acestuia. Am vazut delfini. Pescarusii urmaresc pe tot parcursul vaporasele in speranta unor ramasite de paine aruncate de turisti.

2. Macroul pe gratar vandut direct din barci, la baza Podului Galata. Cu muraturile picante.

3. Mozaicurile din Sf. Sofia si tot ansamblul in ganeral.

4. Modul de prezentare al relicvelor si valorilor din palatul Topkapi

5. Candelabrele din sticla de Boemia din Palatul Dolmabahce.

6. Cisterne

7. Marele bazar.

8. Localnicele care in general sunt mai emancipate decat ma asteptam. Probabil la Erzurum in extremul estic al turciei sa le gasesti incorsetate regulilor impuse de filosofia de viata musulmana.

9. Moscheea Albastra

10. Muzeul de etnografie: manuscrise caligrafiate

Si nu in ultimul rand atmosfera orasului, atat cel vechi, cat si cel nou….. o sa revin cu siguranta.

Leave a Reply

